Hop til indhold

FT cocker spaniel


Gæst froeling
 Share

Recommended Posts

Gæst froeling

Heej alle eksperter derude :) jeg har et spørgsmål (eller to) hvad kræver en FT cocker spaniel, hvis ikke man har i sinde at bruge den til jagt? Og hvad er forskellen egentlig på en FT cocker spaniel og en (alm) cocker spaniel? Tak :) kram fra Camilla

Link til indlæg
Del på andre sites

Forskellen på en FT og en DKK-cocker er avlskriterierne. DKK-cockeren bliver udstillet og opnår avlsgodkendelse på den måde. FT-cockeren er af jagtlinier og skal igennem en markprøve (field trial = FT) for at avle. FT cockerne er mere driftige og aktive end en udstillingsmodel.

Vores husstand tæller en FT springer som bruges til jagt, og umiddelbart vil jeg ikke anbefale en FT spaniel som familiehund. Den skal simpelthen bruges. Undtagelsen er naturligvis hvis man har tænkt sig at dyrke en hundesport, rally eller agility el. lign. Men sm sagt er FT spaniels aktive og driftige (og ikke så lidt kvikke) og de skal aktiveres både fysisk og mentalt for at fungere godt. Hvis de får disse behov dækkede er de pragtfulde hunde. De er bløde og vil rigtig gerne arbejde for deres fører, men man skal være opmærksom på deres store jagtdrift, særligt hvis man har tænkt sig at gå med dem løs ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min husstand tæller så 5 standard cockere og jeg mener først at fremmest den største forskel er udseendet, herunder også mængden af pels.

 

I dag ligner de to typer hinanden så lidt at det lige så godt kunne være 2 forskellige racer. Du kan naturligvis også finde eksemplarer i begge lejre der tilnærmet ligner hinanden.

 

Sindsmæssigt kan jeg kun udtale mig om standarden, så jeg håber Spilop ser denne tråd, for hun har (haft?) begge typer og bruger sine FT'ere aktivt.

Link til indlæg
Del på andre sites

At se en toptrænet FTer arbejde , er jo da helt fantastisk. Men vi har jo ikke alle vore hunde med på job, og træning hver dag. Så min forestilling er, at hvis man arbejder sådan nærmest fuldtid + transport, så står der HUND i timeplanen resten af tiden. Man kan jo ikke bare cykle 6 km og tro, at så er den træt eller rigtig brugt, men det giver da gode muskler og kondi.

Men som med standardcocker er der vel også nogen variation i deres behov for beskæftigelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har pt 3 ft cockere og en 13 årig gammel standard cocker (den sidste i rækken af 4 stk) Jeg har vist det der kaldes fuld/ fuld tids arbejde og arbejder nok over de 60 timer i ugen. Så Ulla tror MÅSKE du overdriver en anelse.

En ft cocker er en "fuldblods" jagthund, men stort behov for at løbe og stor vildt interesse. Du skal tænke dig godt om inden du køber sådan en. Den første købte jeg for 5 år siden, han skulle bruges til agility, han blev for stor og jeg kastede mig over jagttræning/prøver i stedet

Link til indlæg
Del på andre sites

Bliver nød til at skrive lidt i etapper, da app til IPad langt fra er perfekt

Typisk på en dag går jeg 45 min gange 2 med mine hunde, de unge er ude og træne kort ca 10 min x 2 og dem over 1 år bliver typisk trænet i bund hver anden dag. Jeg synes ft cockere skal have mulighed for at løbe frit, men det kræver at der bliver trænet aktivt med deres vildt passion, ellers kan man ikke slippe dem.

Så hvis du har lyst til at overkommer en del grundtræning af den rette slags, gerne vil bevæge dig og træne med hund, så er jeg sikker på en cocker er fint godt. Ingen af mine ft har problemer, hverken med dominans eller hyperaktivitet, for mig er det den mest perfekt hund i verden. Altid social, altid arbejdsivrig og i godt humør. Jeg tror faktisk bare jeg ved skiftet fra standard cocker til ft cocker har erstattet tiden på pelspleje med noget mere træning, så jeg har ikke fået mindre tid af at eje ft'er

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har pt 3 ft cockere og en 13 årig gammel standard cocker (den sidste i rækken af 4 stk) Jeg har vist det der kaldes fuld/ fuld tids arbejde og arbejder nok over de 60 timer i ugen. Så Ulla tror MÅSKE du overdriver en anelse.

Som alle andre ikke-jægere og jagthundefolk så snart de hører ordene "Af jagtlinjer" eller FT eller lignende...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Jeg synes en jagt cocker kan fint fungerer uden at blive brugt til jagt, saa laenge dens behov for fysisk udfoldelse og naturlige adfaerd bliver stimuleret paa andre maader, enten i form af traening (lydighed, agility, dog dancing m.m) og/eller taet samarbejde med ejeren (bold kastning og retrive bolden, gode lange ture i det fri hvor hunden kan faerdes sikkert og snuse al det den lyster, FRIT og med godt indkald er mest optimalt.

 

Nu har jeg en cocker hvis linier jeg ikke kender til, men han er meget ivrig og aktiv. Jeg har oplevet mange arbejdende jagtracer trives ganske optimalt under forhold hvor de ikke bliver brugt til decideret jagt, men faelles for dem alle, er at disse talenter bruges og stimuleres paa andre maader.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til bl.andet DKW.

Du må da give mig ret i at udfordringer med meget arbejdsomme jagthunde kan give problemer, hvis folk ikke kender til typernes behov. Jeg så det for år siden forskellen her, hvor jeg bor. En politibombehund kontra dem, der havde købt en af slagterens hvalpe. De havde da store problemer med at lade dem gå løse og de var sikkert købt som klappedyr.

Jeg er da selv i den fælde, da jeg faktisk i morgen for 7 år siden i Kastrup hentede en adoptivhvalp. Hun kom med søskende og mor. Min forestilling af et utydeligt billede var, at tæven nok var ala en labber, men hun var da nok 100 % vizsla. Og det ligner min også meget.Bare lidt mindre. Bare hendes behov for bevægelse er meget større end jeg havde tænk på. Da jeg skrev vedr adoption var mit ønske en korthårhund , tævehvalp, der kunne matche mine unge aktive cockerer på ture, så de ikke tilbød en pekingeser. Hallo- og ja det kan hun da.

Det kræver tid og tålmodighed at sætte sig ind i almindelig lydighed med en sådan model, når man for sent opdager, at man har fejlet med f.eks indkald i starten. Man kan ingengang se dem i en kornmark, hvis de stikker af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Spaniels skal mental stimuleres mindst ligeså meget som fysisk motioneres om ikke mere, den store forskel på at have FT spaniel og standard spaniel er at de arvelige egenskaber for jagt ligget meget højt. Der er ikke nogen forskel på, hvordan man skal håndtere /stimulere dem om man går på jagt eller ej, bortset fra at man jo ikke tager dem med på jagt hvis man ikke er jæger. Men som flere også skriver jagten kan sagtens erstattes af andre aktiviteter.

Det er meget vigtigt at forme de arvelige egenskaber fra dag et. Gør man ikke det formes de alligevel og måske ikke i den retning man ønsker; men det opdager man som regel først når hvalpen er blevet et år eller to.

Man skal træne kontakt, apportering og vel at mærke impulskontrol, det kan du læse mere om på min hjemmeside.

 

:vinken: Venlig hilsen Steen stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Ulla.... Kontakt-øvelser fra lige når man får hvalpen hjem....

 

Og sidenhen en ofte overset øvelse: "ro" Eller: "der er ikke brug for dig nu. så sæt dig og ked dig"-øvelsen

 

 

 

Sværere er det såmænd ikke at "tøjle" en jagthund ;-)

 

Og så er det grundlaget for at træne alt andet man kan finde på også. Dobbelt-bonus, ikke ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja- men der gik flere måneder inden jeg turde træne noget med hende, hun var syg , voldsomt underernæret , smækfuld af alle typer orm, blærebetændelse , Name it. Og faktisk stod jeg idiot i vinduet og frydede mig over ,hvor flot hun så ud, da hun blev så frisk ,at hun tog stand for duer,skader osv i baghaven.Og så lettede dem.

Til træning går indkald jo fint, men ved lyden af flyvende agerhøns, fasaner der giver lyd, så gik donnaen på turbogear.

Mine cockerhvalpe/unghunde har da også jaget fugle i haven, men de letter da ikke fra jorden , ved hver en fugl.

Steen Stenild har forklaret mig om mine fejltagelser med mit før så dårlige indkald , så jeg har fået styr på hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...